Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Πρωτεΐνη χωρίς μέτρο: Κίνδυνος θάνατος

Σαν καλός υποστηρικτής της μεσογειακής διατροφής πάντα χαίρομαι όταν βγαίνουν στη φόρα μελέτες οι οποίες μας δείχνουν ότι οι υψηλά πρωτεϊνικές τροφές είναι υπερεκτιμιμένες στις μέρες μας.
Οι διαφόρων ειδών πρωτεϊνικές δίαιτες που κάποτε ήταν περισσότερο εργαλεία αδυνατίσματος (δίαιτα Atkins) και σήμερα τείνουν να γίνουν πρότυπα υγιεινής διατροφής (δίαιτα Paleo) έχουν μπει καλά πια στη ζωή μας και οι περισσότεροι πλέον από εμάς θεωρούν ότι όσο περισσότερη πρωτεΐνη τρώμε τόσο το καλύτερο.
 
Είναι όμως έτσι;

Θα σας παρουσιάσω μία πολύ φρέσκια έρευνα λοιπόν που έγινε το Μάρτιο του 2014 όπου πήραν μέρος περισσότεροι από 6300 ενήλικοι άνω των 50 ετών. Ο στόχος της έρευνας ήταν να δούμε πως επηρεάζει τη μακροζωία μία δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες (κάτω από 10% των συνολικών θερμίδων), μία μεσαίας περιεκτικότητας (10-19%) και μία υψηλής (πάνω από 20%).
Επρόκειτο για μία τυπική αμερικανική διατροφή με τα 2/3 των πρωτείνών να προέρχονται από ζωικές πηγές είτε είναι κάποιο είδος κρέας είτε τα πολυτιμότατα γαλακτοκομικά.

Τι έδειξαν λοιπόν τα αποτελέσματα; 

Οι μεσήλικες ηλικίας 50-65 ετών που καταναλώσανε υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη δίαιτα (>20%) είχαν 4 φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από κάποιο είδος καρκίνου για τα επόμενα 18 χρόνια (δηλαδή όσο έχει και ένας καπνιστής)!
Επιπλέον ήταν 75% πιθανότερο να πεθάνουν από οποιαδήποτε άλλη αιτία ΚΑΙ 5 φορές πιθανότερο λόγω διαβήτη!!

Ακόμα και τα άτομα που καταναλώσανε μεσαίας περιεκτικότητας (10-19%) σε πρωτεΐνη δίαιτα ήταν 3 φορές πιο πιθανό να πεθάνουν από καρκίνο!

Μία μείωση πρόσληψης πρωτεϊνών σε 9-10% των συνολικών θερμίδων μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου από φυσικά αίτια κατά 21%.
Να σημειωθεί ότι η πρόσληψη ενός 20% των ημερησίων θερμίδων σε πρωτεΐνες είναι χαμηλό για ένα μεγάλο μέρος του δυτικού πληθυσμού που πιστεύει ότι τρώγοντας περισσότερες πρωτεϊνικές τροφές ευνοείται σε σύγκριση με τους "κακούς" υδατάνθρακες που μπορούν να προκαλέσουν διαβήτη.
Παρόλα αυτά βλέπουμε ότι μία διατροφή με πολλές πρωτεΐνες μπορεί η ίδια να αυξήσει τον κίνδυνο διαβήτη.

Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι για την ώρα μιλάμε γενικά για πρωτεΐνες ανεξαρτήτου πηγής
Όταν λάβανε λοιπόν υπόψη οι ερευνητές το είδος της πηγής της πρωτεΐνης, τα πράματα αλλάξανε αφού η πιθανότητα θανάτου μειώθηκε σημαντικά (αν και έμεινε αυξημένη) όταν κοίταξαν τι συμβαίνει όταν οι πρωτεΐνες είναι αν και σε μεγάλη περιεκτικότητα, προερχόμενες από φυτικές πηγές. 
Με άλλα λόγια, μία διατροφή πλούσια σε φυτικές τροφές ακόμα και αν είναι σχετικά πλούσια σε πρωτεΐνη δεν παρουσιάζει τα ίδια προβλήματα με την διατροφή πλούσια σε ζωικές πρωτεΐνες. 

Η πλειοψηφία μας καταναλώνουμε 2 και περισσότερες φορές ακόμα την πρωτεΐνη που θα έπρεπε και κυρίως από ζωικά τρόφιμα. 
ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν πρέπει να υπερβάλλουμε με τη μείωση της πρωτεΐνης αφού πέφτοντας κάτω από τα 0,8 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους θα κινδυνέψουμε να βρεθούμε υποσιτισμένοι σε κατάσταση καταβολισμού.

Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας που πρέπει να πούμε είναι ότι τα άτομα άνω των 65 ετών που κατανάλωσαν την υψηλή περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη δίαιτα είχαν μειωμένη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου και γενικά πιθανότητα να πεθάνουν πρόωρα.

Από την άλλη ανεξαρτήτως ηλικίας μία "πρωτεϊνική" διατροφή φάνηκε να αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη 5 φορές!

Προηγούμενες μελέτες σε ποντίκια έχουν συνδέσει και την υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης με αύξηση πιθανότητας θανάτου ή όγκων στο στήθος και μελάνωμα, αλλά και, όταν πρόκειται για προχωρημένες ηλικίες, με μείωση της θνησιμότητας.
Ποτέ πριν δεν είχε συσχετιστεί η περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες με τη θνησιμότητα.

Μία άλλη έρευνα που έγινε σε 8461 άτομα χωρίς νεφρική ανεπάρκεια έδειξε ότι η πρόσληψη πρωτεΐνης σε επίπεδα 1,2 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους συσχετίζεται με καρδιοπάθειες.
Από την άλλη δε βρέθηκε συσχετισμός μίας τέτοιας περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη με νεφρική ανεπάρκεια που συμβαίνει σταδιακά.
1,2 γραμμάρια ανά κιλό βάρους για έναν μέσο άντρα 70kg με θερμιδικές ανάγκες 2500 kcal σημαίνει μία περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη ισοδυναμεί με 13,5% περίπου. Δηλαδή σύμφωνα με την προηγούμενη έρευνα βρισκόμαστε σε μία μεσαία περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη διατροφή.

Να σημειωθεί ότι τα λιπαρά και οι υδατάνθρακες δε λήφθηκαν υπόψη σε αυτή την έρευνα ή τουλάχιστον όπως αναφέρανε οι ερευνητές δε φάνηκαν να επηρεάζουν σημαντικά τη θνησιμότητα
Θέλετε να ζήσετε περισσότερο; Οι ερευνητές προτείνουν να μειώσετε την πρωτεϊνική σας πρόσληψη κυρίως από ζωικά προϊόντα αν είστε μεσήλικας αλλά αν είστε άνω των 65 αυξήστε την πρωτεΐνη!

Κατά τη γνώμη μου.. Απλά αντί να κάθεστε να μετράτε ποσοστά και θερμίδες πριν φάτε, ακολουθήστε την απλή και λιτή διατροφή των παππούδων μας που καταναλώνανε κρέας ιδανικά κάποια σαββατοκύριακα και στις γιορτές και η κύρια διατροφή τους περιελάμβανε λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά και ελαιόλαδο. 
Μη ξεχνάτε και κανέναν ξηρό καρπό! 
Δε χρειάζεται να συνοδεύουμε τα πάντα με κρεατικό (συμπεριλαμβανομένων του ζαμπόν είτε είναι από χοιρινό είτε από γαλοπούλα) και γαλακτοκομικό (συμπεριλαμβανομένου του τυριού).
Πάντα πρέπει να έχουμε ένα μέτρο.

Αα ναι... ξέχασα μέχρι τα 65 οι συμβουλές... Καλά για τους μικρότερους θα ακολουθήσουν κι άλλα σχετικά άρθρα οπότε βλέπουμε..



Morgan E. Levine, Jorge A. Suarez, Sebastian Brandhorst, Priya Balasubramanian, Chia-Wei Cheng, Federica Madia, Luigi Fontana, Mario G. Mirisola, Jaime Guevara-Aguirre, Junxiang Wan, Giuseppe Passarino, Brian K. Kennedy, Min Wei, Pinchas Cohen, Eileen M. Crimmins, Valter D. Longo. Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population. Cell Metabolism, 2014; 
19 (3): 407-417 DOI: 10.1016/j.cmet.2014.02.006

Nynke Halbesma, Stephan J.L. Bakker, Desiree F. Jansen, Ronald P. Stolk, Dick De Zeeuw, Paul E. De Jong, Ronald T. Gansevoort. 
High Protein Intake Associates with Cardiovascular Events but not with Loss of Renal Function.
J Am Soc Nephrol. Aug 2009; 20(8): 1797–1804. doi:  10.1681/ASN.2008060649 PMCID: PMC2723984

3 σχόλια:

  1. Όλα καλά όσα αναφέρονται στην έρευνα αλλά πως γίνεται να μην λαμβάνουν υπόψιν τα υπόλοιπα μακροθρεπτικά; Είναι δυνατόν να μην παίζουν κι αυτά το ρόλο τους; Δεν είμαι υποστηρικτής των πρωτεϊνικών διατροφών αλλά και αυτή η έρευνα δεν μου φαίνεται με μεγάλη επιστημονική βάση. Και με συγχωρείτε, δεν θέλω να θίξω κανέναν, αλλά δυστυχώς βγαίνουν διάφορες έρευνες και λένε τα δικά, δεν είναι επαρκώς εμπεριστατωμένες και έπειτα εμείς οι Διαιτολόγοι πρέπει να εξηγούμε στον κόσμο που με τα δίκια του λόγω του ότι δεν έχει γνώσεις πάνω στο θέμα παραπλανάται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. δε νομίζω ότι συμφωνώ.. ακόμα και να εξαιρέσουμε το ότι η δημοσίευση έγινε σε πολύ γνωστό επιστημονικό περιοδικό, η έρευνα έχει ένα καθόλου κακό τετραψήφιο δείγμα πληθυσμού..

      Εξάλλου ένα 9% των συνολικών θερμίδων σε πρωτεΐνη είναι κάτι παραπάνω από το 0.8γραμμάρια pro ανά κιλό σωματικού βάρους που αν δεν απατώμαι ποτέ δεν έχει αποδειχθεί ότι ένα υγιές μέσο άτομο χρειάζεται πάνω από αυτήν την ποσότητα ημερησίως..

      Είναι απλό το πως απέκλεισαν τα λιπαρά και τους υδατάνθρακες.. Η ίδια στατιστική ανάλυση που έκαναν για τις πρωτεΐνες κάνανε και για τα άλλα 2 αλλά για το καθένα από αυτά τα αποτελέσματα δεν ήταν σημαντικά..

      σας παραθέτω ολόκληρη τη δημοσίευση να διαβάσετε για να την κρίνετε..
      http://www.cell.com/cell-metabolism/pdf/S1550-4131(14)00062-X.pdf

      Διαγραφή